


- Úvod
- MOTOKROS BLOG - SPONZORING
- Motokros Blog a Novinky
- Ako zistiť, kedy vymeniť piestik vo vašom motocykli alebo ATV
Ako zistiť, kedy vymeniť piestik vo vašom motocykli alebo ATV
Piest je jednou z mnohých opotrebovateľných častí vo vašom motokrosovom stroji, alebo ATV. Môže vydržať dlhšie ako pneumatiky, alebo reťaz, ale mal by sa s ňou zaobchádzať ako s bežnou údržbou, keď príde čas. Tu uvádzame kľúčové tipy, ktoré vám pomôžu vedieť, kedy je čas na na výmenu vášho piestika.
Piest v spaľovacom motore je pravdepodobne jedným z najdôležitejších komponentov v motore. Pokiaľ ide o vysokovýkonné motory používané v aplikáciách s motorovým pohonom, je to tiež súčasť, ktorá sa pravidelne vymieňa a opravuje. Kľúčom k udržaniu spoľahlivého motora je vedieť, kedy má byť piest vymenený a ako sa opotrebuje. Aby sme vám pomohli urobiť toto rozhodnutie, stanovili sme intervaly výmeny, opotrebenia piestu, prečo je dôležité vymeniť piest a možnosti výmeny piestu.
Intervaly výmeny piestov sú zvyčajne uvedené v servisnej príručke vášho zariadenia. Ako príklad používajú mnohí výrobcovia motocyklov, v závislosti na stroji, mnohí výrobcovia načrtávajú rozvrh výmeny piestov a krúžkov každých šesť pretekov alebo 15-30 hodín pre štvortakt. Ak ste v oblasti športu nováčikom alebo ste sa nikdy nepozerali na svoju servisnú príručku, tieto intervaly sa môžu zdať šokujúce. Servisné intervaly sú založené na servisných harmonogramoch potrebných na údržbu stroja pretekárov vysokej úrovne. Nanešťastie pre priemerného jazdca sú uvedené intervaly údržby zvyčajne konzervatívne.
Odporúčané servisné intervaly piestov uvedené v príručke môžu byť šokujúce, ale skutočný požadovaný servisný čas závisí od mnohých premenných, ktoré sa líšia u každého jazdca.
V skutočnosti by sa intervaly výmeny piestov mali stanovovať na základe toho, ako jednotlivý vlastník jazdí a udržuje svoj stroj. Je pravda, že kované piesty vykazujú väčšiu pevnosť a odolnosť proti opotrebeniu, ale stále platia premenné jazdca a údržby. Zdvihový objem motora, značka motora, údržba vzduchového filtra, podmienky prostredia, štýl jazdy a typ jazdy, na ktorej sa stroj používa, budú mať vplyv na to, ako dlho by mal byť motor v prevádzke pred servisom. Monitorovanie zdravotného stavu motora pravidelnými kontrolami, ako sú skúšky kompresie a tesnosti, je najlepším spôsobom, ako môže väčšina jazdcov primerane časovo zvládnuť hlavné úlohy, ako je výmena piestov a krúžkov. Vzhľadom na množstvo premenných, ktoré ovplyvňujú opotrebenie motora, nie je možné jednoducho určiť plán výmeny, ktorý vyhovuje všetkým potrebám okrem veľmi konzervatívneho plánu.
Realisticky existuje príliš veľa premenných na stanovenie odporúčaného času výmeny piestu. Ak sa budete držať krátkeho času odporúčaného v príručke, môže to byť pre niektorých zbytočné, ale zasa bezpečné.
Opotrebenie piestu sa zvyčajne vyskytuje v štyroch kľúčových oblastiach pre dvojtaktné aj štvortaktné motory, ktoré zahŕňajú plášť piestu, otvor zápästného čapu, drážky krúžkov a korunu piestu. Keď nabudúce rozoberiete vrch motora, dávajte pozor na tieto body opotrebenia.
Suknička piestika.
V súčasnosti je na štvortaktných motoroch plášť piesta veľmi krátky a obmedzuje sa na hlavné a menšie prítlačné plochy piesta.Prítlačné plochy zodpovedajú vstupným a výfukovým stranám ventilovej hlavy. Dvojtaktné piesty používajú rovnakú nomenklatúru, ale majú oveľa dlhšie a výraznejšie sukne.Opotrebenie obruby piestu nastáva v dôsledku tlakového zaťaženia, ktoré vyplýva z neoddeliteľnej geometrie kľukového mechanizmu pri spustení motora. Špičkový tlak spaľovania sa objavuje mierne po hornej úvrati, čo spôsobí, že piest tlačí na steny valca.Opotrebenie sukne je možné pozorovať vizuálne aj meraním priemeru sukne a porovnaním s priemerom uvedeným v servisnej príručke. Opotrebenie sukne sa objaví ako leštená oblasť na hlavných a menších ťahových plochách.
Všimnite si vyleštene vyzerajúce značky opotrebenia na kovanom pieste vľavo a zvislé značky opotrebenia na dvojtaktnom odlievanom pieste vpravo. Tieto odrážajú opotrebenie po značnej dobe chodu. Drážky na dvojtaktnom pieste sú potenciálnym znakom prachu / nečistôt vo valci.
Vaše piesty môžu byť vybavené jedným z niekoľkých rôznych typov povlakov sukne. Piesty Wiseco využívajú rôzne typy náterov sukne v závislosti od piesta, vrátane náterov ArmorGlide a ArmorFit. Tieto povlaky sú potlačené sieťotlačou a nanášajú sa tak, aby zostali na sukni po celú dobu životnosti piestu. Po nanesení na piest pravdepodobne uvidíte nejaké opotrebenie sukne, ale ak sa objavuje po celú dobu nanášania, existuje veľká šanca, že existuje základný problém, ktorý si vyžaduje pozornosť. Príliš nízka vôľa, cudzí materiál vo valci a nesprávna príprava valca na piest, príklad bez honovania môžu byť príčinou nadmerného opotrebenia sukne.
Tento piest je vybavený ochrannou vrstvou ArmorGlide. Vzorce opotrebenia však naznačujú možnosť, že sa cudzí materiál, ako napríklad špina a nečistoty, dostali do valca.
Na dvojtaktných motoroch môže byť občas počuť opotrebenie sukne, zatiaľ čo je motor v chode, korý sa nazýva zvonenie.Rytmický kovový zvuk často sprevádza uvoľnený alebo opotrebovaný piest, keď je motor vo voľnobehu. To, čo je počuť, je piest kývajúci sa tam a späť vo svojom otvore, keď sa vratne pohybuje.
Koruna piestu
Opotrebovanie korunky piestu nastane v dôsledku agresívneho alebo nesprávneho ladenia a na štvortaktných motoroch poškodený alebo nesprávne načasovaný valvetrain. Motory prevádzkované so štíhlou zmesou na plný plyn uvidia abnormálne vysoké teploty spaľovania, ktoré môžu spôsobiť výbuch. Výsledky detonácie budú viditeľné na korunke piestu ako ryhovaný alebo erodovaný povrch.
Poškodenie piestovej korunky v dôsledku kontaktu s ventilom bude viditeľné ako priehlbiny alebo praskliny v blízkosti ventilových výrezov. Môže dôjsť ku kontaktu s vantilom kvôli zlému chodu ventila spôsobenému nadmernými otáčkami alebo nesprávnym časovaním ventilov.
Opotrebenie krúžku
Piestne krúžky sa pohybujú dovnútra a von zo svojich drážok kvôli zapáleniu zmesi vzduch / palivo v spaľovacej komore. Keď je zmes zapálená, zvyšuje sa tlak vo valci, ktorý dodáva energiu kompresnému krúžku a tlačí ho na stenu valca, čo spôsobuje jeho kĺzanie v drážke.U štvortaktných motorov bude kompresný krúžok prechádzať z dosadania na spodok drážky krúžku do drážky horného krúžku na konci výfukového zdvihu v dôsledku síl zotrvačnosti pôsobiacich na krúžok.
Pohyb krúžku počas prevádzky nakoniec spôsobí opotrebenie drážok krúžku nad ich navrhnutú veľkosť. Značná doba chodu môže tiež zanechávať usadeniny uhlíka v drážkach prstenca, čo má vplyv na tesnenie krúžku a jeho výkon.
Opotrebenie krúžku a drážky sa môže vyskytnúť v dôsledku kĺzavého a vratného pohybu krúžkov a môže byť zanesené usadeninami uhlíka, ktoré sa hromadí v drážke krúžku. Opotrebenie krúžku a drážky je možné kvalifikovať dôkladným očistením krúžku a drážky a následným odmeraním. Väčšina servisných príručiek uvádza špecifikácie šírky krúžku, šírky drážky a vôle piestneho krúžku k drážke krúžku.
Opotrebenie krúžku sa dá ľahko vizuálne pozorovať, ale dá sa potvrdiť meraním axiálnej výšky a radiálnej šírky a ich porovnaním s pôvodnou vzorkou.
Opotrebenie zápästia piestu
Opotrebovanie vývrtu zápästia(dierky pre piestny čap) nastáva v dôsledku zaťaženia kĺbu zápästia prostredníctvom zotrvačnosti a spaľovacieho zaťaženia. Vývrt zápästného čapu sa bude zvyčajne vajcovať do podlhovastého tvaru. V niektorých motoroch bude viditeľné opotrebenie otvoru zápästia v hornej a dolnej časti otvoru. Časť otvoru sa zvyčajne javí ako leštená alebo zodraná. Alternatívne je možné otvor otvoru na zápästí merať zhora nadol a zo strany na stranu. Obidve merania sa môžu navzájom porovnávať, aby sa určilo, koľko vyvŕtaného otvoru a priemermi špecifikovanými v servisnej príručke.
Dôležitosť pravidelnej výmeny piestu vo vysoko výkonných motoroch s výkonnostným motorom nemôže byť nadhodnotená. Ak nedôjde k dozoru, výsledné kumulatívne opotrebenie piestu bude nakoniec viesť k katastrofickej a nákladnej poruche motora. Príliš veľa času na pieste môže zvyčajne viesť k postupnej a konečnej úplnej poruche sukne u dvojtaktných aj štvortaktných motorov.Medzi dodávateľmi na trhu s náhradnými dielmi a výrobcami OEM sú možnosti náhradných piestov bohaté a môžu byť ohromujúce. Najbežnejšou aktualizáciou a zvážením, s ktorým sa väčšina jazdcov stretáva, je to, či sa majú alebo nemusia presunúť na kovaný piest. Kované piesty môžu byť pre mnohých jazdcov pekným vylepšením, pretože oproti liatym piestom môžu ponúknuť dodatočnú pevnosť a odolnosť proti opotrebeniu.
Kované piesty dosahujú väčšiu pevnosť ako liate piesty pomocou rôznych hliníkových zliatin a výrobných procesov. Výsledkom procesu kovania pre piesty sú hotové komponenty, ktoré majú pevnejšiu molekulárnu štruktúru a tok zrna optimalizovaný na pevnosť. Na rozdiel od toho nie sú liate piesty odlievané pod vysokým tlakom a majú molekulárne štruktúry, ktoré nie sú tak pevné alebo usporiadané, čo môže v závažných prípadoch viesť k dutinám, inklúziám a vzduchovým vreckám.
Kované piesty vedú k lepšiemu zarovnaniu toku zŕn a vyššej pevnosti v ťahu.
Prečítajte si viac o kovaných piestoch na oficiálnej stránke
WISECO PISTON USA tu v linku - Kované piesty WISECO - s výroby
Nakúpiť môžte u nás s veľkým výberom tu v linku klikni pre nákup https://www.mxparts.sk/moto-kros/motocross-nahradne-diely-motor