Pre základnú funkčnosť, spríjemnenie používania webu, analytické účely a v prípade udelenia súhlasu aj na účely cielenia reklamy využívame súbory cookies. Nastavenie vlastných preferencií cookies môžete kedykoľvek upraviť odkazom v spodnej časti stránok.

KONTAKTY

MXPARTS s.r.o.
Kalinčiakova 295/7
tel: +421948260186
motokrossk@gmail.com

TOVAR V AKCII

naša cena 37,70 € (980,20 CZK)
Skladom u nás
naša cena 37,70 € (980,20 CZK)
Skladom u nás

ANKETA

Ktorú značku piestov máte najradšej?

PROX 16% WOSNER 12% VERTEX 16% WISECO 56%

NAJPREDÁVANEJŠÍ

naša cena 102,00 € (2 652,00 CZK)
Externý sklad
naša cena 4,99 € (129,74 CZK)
Skladom u nás
naša cena 31,96 € (830,96 CZK)
Externý sklad

18. 07. 2017

Kedy meniť piest, a akú značku piestnej sady vybrať?

Piest je náhradný diel motora, ktorý treba meniť aj preventívne, čo Vám ušetrí veľa nepríjemností a škôd, ktoré by sa mohli stať pri zanedbaní výmeny. Každý výrobca motocyklov, alebo piestov má svoj interval výmeny, ale zvyčajne sú tieto čísla extrémne krátke a pre bežného jazdca nadštandardné a finančne náročné.

Napr. Kawasaki KXF 250 2012 – v manuále odporúčajú meniť piest každých 15 motohodín (mth).

Piesty značky PROX – 2T 12mth,

4T 20mth

Piesty značky VERTEX – 2T do 250ccm 20mth ,

2T nad 250 15mth,

4T 20mth

Uvedené intervaly sú podľa nás prehnané, ale určite tým nemyslíme zbytočné, pretože tieto čísla udali ľudia, ktorí tieto diely vyrábajú, skúmajú a zdokonaľujú. Iba hľadáme prijateľný interval pre každého jazdca a nie len pre tých, ktorí diely dostávajú. Nižšie uvedená tabuľka sa možno niektorým jazdcom, ktorí dokážu najazdiť 100 a viac mth na 1 piest bude stále zdať nezmyselná, no raz sa im to vypomstí. Za predpokladu používania kvalitného oleja a hlavne jeho pravidelného vymieňania (pre 4T motory doporučujem Maxima Extra a interval výmeny: 250cm3 5-8mth a 450cm3 7-10mth) odporúčam skontrolovať, premerať a následne, vymeniť piest podľa tejto tabuľky. (Oko nie je správne meradlo, naoko dobré vôbec nemusí byť naozaj dobré.

 

 

OBJEM    2T do 150     2T nad 150     4T do 250     4T nad 250


PROX             30                  35                 55                  65

VERTEX         35                  40                 65                  75

WOSNER       35                  40                 65                  75

WISECO        40                  50                 75                  85


Toto sú približné časy (mth) kedy piest dosiahne maximálne opotrebenie (servisný limit) a v žiadnom prípade neodporúčam dlhšie takýto piest používať. Naoko piest môže vyzerať takmer ako nový, len trochu ošúchaný, ale ako som spomínal oko nie je meradlo a ani posuvné meradlo nie je na toto úplne presné. Ak nemáte skúsenosti a ani možnosti ako správne zmerať piest/valec navštívte svojho predajcu, mechanika alebo nám zašlite piest aj valec a oni/my Vám budú vedieť poradiť a následne predať správny piest. Ďalej hore spomínané časy sú pre tzv. hobby jazdcov, a tí čo jazdia pravidelne a chcú dosiahnuť výsledky nemôžu čakať na servisný limit a mali by meniť piest MINIMÁLNE o 1/3 skôr. Svetoví jazdci používajú tréningový motor na 10-15mth a potom menia všetko (piest, ojnica, rozvodka ...) a závodný motor iba na 2mth resp. jeden závod, ale toto je z extrému do extrému. NOVÝ PIEST - AKÚ VEĽKOSŤ POUŽIŤ? Najčastejšie sa stretávame s konkrétnou požiadavkou na rozmer piesta (napr. HONDA CRF 250), kedy zákazník žiada 77,97mm, ale vôbec nerieši výrobcu a pritom sa môže jednať o rozmer ,,A,, a aj o rozmer ,,C,, (viď. obrázok). Každý spomínaný výrobca je odlišný a každý používa svoje vôle lebo vie ako sa bude správať ich piest počas chodu motora. Niekedy ich majú podobné/rovnaké a niekedy úplne odlišné, no od každého základný rozmer ,,A,, vychádza z nulového rozmeru valca v tomto prípade 78,00mm a podľa úplnej správnosti čo 0,01mm väčší rozmer valca o to väčší rozmer piesta, čiže 78,01mm = piest B, 78,02mm = C piest. Toto je ale tiež trochu utópia, pretože z toho by vyplývalo, že keď valec dosiahne rozmer nad 78,03mm je nutné ho poslať na opravu nicasilu a s týmto sa stretneme naozaj len sporadicky. Väčšinou ľudia zhodnotia že opraviť nicasil je potrebné až keď vidia hliník pod nicasilom (t.j. tak 0,10 - 0,15mm vydratý) alebo je vyryhovaný. Valec je však nutné opraviť keď dosiahne opotrebenie 0,05. Pri vyššom rozmere už nikdy nedosiahneme požadovanú tesnosť. Konkrétny príklad Honda CRF 250 a piest PROX – udáva si vôľu 0,03mm. Ak bude rozmer valca 78,06mm a použijeme najväčší možný piest t.j. „C„ 77,99mm v žiadnom prípade nedosiahneme 0,03 požadovanú tesnosť. 78,06 - 77,99 = 0,07mm čo je raz taká vôľa ako je predpísaná a tesne pre servisným limitom. Vôľa medzi valcom a piestom nemôže presiahnuť 0,09mm! Pri takejto vôli už môžu nastať veľmi nepríjemné škody. Jednoducho pri nadmernom opotrebení sa nedá dosiahnuť predpísaná vôľa a valec treba opraviť a znova začať na rozmere ,,A,,. Pre zjednodušenie a dosiahnutie ako takého kompromisu vo výbere rozmeru piestu platí nasledujúca tabuľka.


 


Opotrebenie valca    0,00mm    +0,01mm    +0,02mm    +0,03mm Rozmer piesta             A               A,B            B,C             C,D

 


Opotrebenie valca  + 0,04mm    + 0,05mm    + 0,06mm

Rozmer piesta             C,D              D,E       Nový ,,Nicasil,,

 


 

Piestne krúžky sú rovnaké. Piest ,,D,, má rovnaký rozmer krúžkov ako piest ,,A,,! Väčšina ľudí to pochopí a dajú za pravdu, ale vždy tu boli a budú takí, ktorí budú tvrdiť opak. Ako som na začiatku článku spomínal, snažil som sa poradiť, nie rozkazovať, a každý si môže robiť čo sám uzná za vhodné. Všetci, ktorých poznám a dodržiavajú tieto zásady, nikdy nemali väčší problém so svojím motorom, na rozdiel od tých, čo to potiahnu až kým sa im motor nezastaví. Takýto potom zle znášajú, keď sa im vyčísli cena opravy, keďže prevencia je lacnejšia. Takže vynechaním prevencie skutočne neušetríte.


NÁZORY A OTÁZKY NÁVŠTEVNÍKOV